השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X

החלמה מניתוח קטרקט

10 תשובות לשאלות נפוצות על החלמה מניתוח קטרקט

#1 – תוך כמה זמן ארגיש שיפור בראייה?

ההחלמה מניתוח קטרקט שונה בין חולה לחולה. מרבית המטופלים מדווחים על שינוי חיובי בראייה כבר בימים הראשונים לאחר הניתוח ושיפור ניכר לאחר כחודש. את התוצאה הסופית של ניתוח קטרקט ניתן להעריך לאחר כשלושה חודשים.

#2 – האם אצטרך משככי כאבים אחרי ניתוח קטרקט? תרופות כלשהן?

אי הנוחות שחשים מטופלים לאחר ניתוח קטרקט במהלך תקין כוללת תחושת גוף זר בעין, חוסר נוחות, לחץ וכאב מסוים. עוצמת תופעות הלוואי משתנה מאדם לאדם ולרוב תחושות אלו חולפות תוך מספר ימים. בזמן זה ניתן להשתמש במשככי כאבים רגילים שנוטלים בשגרה כמו איבופרופן, אקמול ואופטלגין בהתאם לרגישות ולאלרגיות מהן סובל המטופל. בנוסף, לאחר הניתוח יש להזליף טיפות עיניים לפי הוראות הרופא למשך חודש. יש להקפיד לשטוף ידיים היטב לפני הזלפת הטיפות.

#3 – האם מותר להרטיב את העין לאחר הניתוח?

בשבוע הראשון לאחר הניתוח אין להרטיב את העין במקלחת, אין לשטוף אותה או לנגב אותה בעזרת מים, תה או כל נוזל אחר. יש להשתמש בטיפות עיניים לפי הוראות הרופא. למשך חודש מיום הניתוח, אין לשחות בים או בבריכה, להיכנס לג'קוזי, מעיינות חמים לבקר בספא או כל מקור מים מחשש לזיהום.

#4 – האם מותר להתאפר לאחר ניתוח קטרקט?

במשך כשבוע לאחר הניתוח אין להתאפר באזור העיניים, מומלץ לא לצבוע שיער ויש להימנע מטיפולים קוסמטיים בקרבת העין כמו: הסרת שיער בלייזר או אפילציה, טיפולים לעור הפנים וכדומה.

#5 – האם אפשר לטוס לאחר הניתוח?

טיסה עשויה להשפיע על הלחץ התוך עיני. בנוסף, בשל הצורך להישאר במעקב ולנטר סיבוכים לאחר ניתוח, מומלץ להימנע מטיסה מיד לאחר הניתוח ולמשך כ- שבוע ימים.. במטופלים שאובחנו עם לגלאוקומה יש להתייעץ עם הרופא המנתח טרם טיסה.

#6 – מתי אוכל לחזור לעסוק בפעילות גופנית?

למשך שבוע מיום הניתוח יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת הכוללת ביקור בחדר הכושר, הליכה מהירה, הרמת משאות כבדים (מעל 5 ק"ג כולל ילד קטן למשל או שקיות מצרכים) וכדומה. בשבוע השני לאחר הניתוח ניתן לחזור לפעילות הדרגתית, אך עדיין להימנע מפעילות ספורטיבית משמעותית כגון ריצה, הרמת משקלים כבדים בחדר כושר וכד'. פעילות ספורטיבית שיש בה סיכון לפגיעה בעין כגון טניס, כדורסל, כדורשת ומשחקי כדור אחרים אסורה למשך חודש.

#7 – האם ניתן לנהוג לאחר ניתוח קטרקט?

מייד לאחר הניתוח – אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית. הראייה מטושטשת בעין המנותחת ו יש לדאוג למלווה שייקח את המטופל לאחר השחרור מבית החולים.

בתקופת ההחלמה – היכולת לנהוג לאחר ניתוח קטרקט משתנה ממטופל למטופל ותלויה במספר גורמים כולל חדות הראייה בעין המנותחת ובעין השניה, רגישות לבוהק ותפיסת העומק. רוב המטופלים יכולים לנהוג 48 לאחר הניתוח אם כי מומלץ לא לנהוג למרחקים ארוכים ולהימנע מנהיגה בלילה בשבוע הראשון.

#8 – האם מותר לצפות בטלוויזיה לאחר הניתוח?

לאחר השחרור מבית החולים, מומלץ להגיע ישירות הביתה ולנוח כולל לאפשר מנוחה לעיניים. מרבית המטופים יכולים לצפות בטלוויזיה, להשתמש בטלפון הנייד או במחשב לאחר מספר שעות. עם זאת, מומלץ לא לאמץ את העיניים יותר מידי ולא לצפות במסכים, לקרוא ספר או לבצע פעולות הדורשות דיוק רב למשך 24 שעות לאחר הניתוח.

#9 – האם אצטרך משקפיים לאחר הניתוח?

התאמת משקפיים חדשים תעשה בהתאם לצורכי הראייה ובהתאם לתכנון הניתוח של המטופל כחודש ועד שלושה חודשים מיום הניתוח. התלות במשקפיים תלויה במידה רבה בסוג העדשה המושתלת בניתוח. ישנם מטופלים שיזדקקו למשקפי קריאה בלבד, אחרים גם לקריאה וגם לראייה לרחוק ובמקרים מסוימים אף לשניהם.

#10 – תוך כמה זמן אוכל לחזור לעבודה? לפעילות שגרתית?

תקופת ההחלמה המיידית לאחר הניתוח נמשכת עד 24 שעות בדרך כלל. רוב המטופלים מדווחים על שיפור ניכר בראייה ויכולת לחזור לשגרת חיים מתונה לאחר מספר ימים. אין מניעה מעבודה משרדית אך כדאי להימנע משהייה ממושכת בחוץ ויש לקחת זאת בחשבון ולהיערך מראש. פעילות גופנית מאומצת, שהייה בסביבה חולית או מאובקת במיוחד, עיסוק בספורט או פעולות שיש בהן סיכון לפגיעה בעין, כניסה לבריכה או לים אין לבצע עד לקבל אישור מהרופא המנתח.

* האמור במאמר לא נועד להחליף את הנחיות הרופא המטפל אלא לתת מידע כללי לגבי הליכים רפואיים. אין בכתוב תיאור כולל של סיכונים וסיבוכים של הליכים רפואיים ועל המטופל להתייעץ עם הרופא ולקבל ממנו את כל המידע באופן מסודר.
הדבר נכון גם למטופליו של ד"ר רוזנפלד.

Picture of ד"ר אליק רוזנפלד
ד"ר אליק רוזנפלד

רופא עיניים, מומחה רשתית וקטרקט, מנתח רשתית ומנתח קטרקט

ד"ר אליק רוזנפלד מומחה רשתית וקטרקט
ד"ר אליק רוזנפלד
מומחה לרפואת עיניים

מאמרים נוספים: