היפרדות זגוגית העין – Posterior vitreous Detachment – PVD

הזגוגית היא חומר דמוי ג'ל שקוף הממלא את גלגל העין. הזגוגית מחוברת לרשתית במספר נקודות כולל המקולה (מרכז הרשתית) ובהיקף הרשתית. כחלק מתהליכים טבעיים תלויי גיל, סביב העשור השישי לחיים, הזגוגית מתכווצת ועוברת התנזלות. בעקבות תהליך זה הזגוגית מתנתקת מן הרשתית בחלק מנקודות האחיזה שלה. בעוד שמרבית האנשים יעברו תהליך של היפרדות זגוגית ללא הפרעה כלשהי (ואף ללא ידיעתם), אחרים יחוו הפרעות שונות בראייה. מהם התסמינים של היפרדות זגוגית? כיצד מאבחנים היפרדות של זגוגית העין והאם המצב דורש טיפול?

מהם התסמינים של היפרדות זגוגית?

התסמינים של היפרדות זגוגית כוללים:

תופעות אלו משותפות למספר מצבים המשפיעים על הראייה. לכן כאשר הן מופיעות בכל גיל, יש לגשת לבדיקת עיניים אצל מומחה ברפואת עיניים ובהקדם. בכוחו של מומחה לאבחן נכונה את הסיבה להופעתן של תופעות אלו.

כיצד מאבחנים היפרדות זגוגית?

היפרדות זגוגית מאובחנת על ידי מומחה ברפואת עיניים בבדיקה לאחר הרחבת אישונים. הבדיקה אינה פולשנית ואינה כואבת. הרופא יתרשם ממצב הזגוגית ומבנים נוספים בתוך העין ויאבחן את הסיבה להופעת התסמינים שהמטופל חווה. במידת הצורך ובהתאם לשיקול דעתו המקצועי הרופא עשוי להפנות את המטופל לביצוע בדיקות הדמיה כגון צילום עיניים.

מהם הסיבוכים אפשריים?

בעוד שבמרבית המקרים היפרדות זגוגית עוברת ללא השפעות ארוכות טווח, במטופלים מסוימים, מסיבות שאינן ידועות יתפתחו סיבוכים כגון:

• קרע ברשתית – בעקבות משיכה בחלק ההיקפי של הרשתית עלולים להיווצר בה קרעים. הקרעים מאפשרים לנוזלים לחדור אל מתחת לרשתית. הטיפול בקרעים ברשתית נעשה לרוב בעזרת מכשיר לייזר.
  • היפרדות רשתית – קרע/ים ברשתית עלולים במקרים מסוימים להתפתח לכדי היפרדות רשתית, מצב בו הרשתית נפרדת מהמבנים אליהם היא מחוברת. מצב זה מסכן את הראייה ודורש התערבות ניתוחית מידית.
  • סיבוכים נוספים כוללים משיכה של מרכז הראייה (VMT-vitreo macular traction syndrome), התפתחות של ממברנה אפרטינלית (ERM) והפרעות נוספות במרכז הראייה – המקולה.

האם היפרדות זגוגית מסוכנת?

עבור מי שחווה את התסמינים של היפרדות זגוגית מדובר אמנם בחוויה לא נעימה ואף מטרידה אך במרבית המטופלים היא לא תגרום לפגיעה בראייה ונזק לעין. סיבוכים אמנם אפשריים אך אלו נדירים.

כמה זמן נמשכת היפרדות זגוגית?

תהליך ההתנתקות של הזגוגית מתרחש לרוב במהלך מספר ימים עד מספר שבועות. עוצמת התסמינים גבוהה עם תחילת ההתנתקות ופוחתת בהדרגה. מרבית המטופלים לא יחוו כל השפעה על הראייה בתום תקופה זו. בחלק מהמקרים נותרת עכירות בשדה הראייה גם לאחר מספר שבועות אך לרוב, גם במקרים אלו, מערכת הראייה מסתגלת והמוח לומד להתעלם מהתופעה ולא צפויה פגיעה משמעותית באיכות הראייה לטווח הארוך.

מהו הטיפול בהיפרדות זגוגית?

מכיוון שלרוב היפרדות זגוגית העין אינה גורמת נזק לעין ובדרך כלל לא תגרום לפגיעה קבועה בראייה נהוג מעקב בלבד ללא טיפול. רוב הסובלים מהתופעה יחוו הפחתה של התסמינים עם הזמן ללא התערבות. ישנם רופאי עיניים הממליצים להמעיט בפעילות גופנית, קריאה ממושכת ולהימנע מטיסות בתקופה זו אך מדובר בעיקר במשנה זהירות. במקרים בהם היפרדות הזגוגית גורמת למצבים המסכנים את הראייה כמו קרע ברשתית, היפרדות רשתית או פגיעה במרכז הראייה והמקולה, הטיפול יתמקד במצבים אלו.

איזה מעקב נדרש ובאילו מצבים יש לפנות לבדיקה דחופה?

כאמור, הופעת תסמינים מחייבת בדיקת רופא עיניים דחופה. לאחר הבדיקה הראשונה הרופא ינחה את המטופל לגבי מעקבים נוספים, בדרך כלל תוך שבועות בודדים ולאחר מכן כל כמה חודשים. תסמינים כגון הופעת מרחפים חדשים (Flowters), הבזקים חדשים, ירידה בראייה המרכזית או בשדה הראייה מהווים התוויה לבדיקה חוזרת בדחיפות היות והם עלולים לסמן על התפתחות של קרע ברשתית ואף על היפרדות רשתית.