השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X

הכנה לניתוח קטרקט

קטרקט (Cataract, בעברי – ירוד) הוא עכירות של עדשת העין. מדובר על מצב פרוגרסיבי אשר ללא טיפול יגרום בסופו של דבר לאובדן מלא של הראייה. הטיפול בקטרקט הוא כירורגי – ניתוח להחלפת העדשה העכורה בעדשה מלאכותית. כיצד מחליטים מתי לעבור את הניתוח? משהתקבלה ההחלטה לעבור ניתוח קטרקט, מהן ההכנות הדרושות?

כיצד מאבחנים קטרקט?

הצעד הראשון לקראת ניתוח קטרקט הוא אבחון מדויק על ידי מומחה ברפואת עיניים. קטרקט מאובחן בבדיקת עיניים שאינה פולשנית ונעשית על ידי הרופא במשרדו. הרופא יתרשם ממידת השקיפות של העדשה ומחדות הראייה ויערוך בדיקת עיניים מלאה. באמצעות התאמה בין עכירות העדשה לבין חדות הראייה הרופא יוכל לאבחן את סוג הקטרקט והשלב בו הוא נמצא. בהתאם לממצאים בבדיקה ייתכן שהרופא יבקש לשלול סיבות אחרות להתדרדרות בראייה.

כיצד מחליטים מתי לעבור ניתוח קטרקט?

ההחלטה האם לעבור ניתוח קטרקט תלויה במידה רבה במידת ההפרעה בראייה והשפעתה על איכות חייו של המטופל. בשלבים מוקדמים של התפתחות הקטרקט, ניתן לדחות את הניתוח. אך כאשר הראייה כבר נפגעה, כאשר התפתחות הקטרקט מקשה על ביצוע פעולות כמו נהיגה, קריאה, תפקוד בתנאי תאורה חלשה ו/או ביצוע פעולות מדויקות יש לשקול לבצע את הניתוח. ללא ניתוח להחלפת העדשה העכורה איכות הראייה תמשיך להיפגע באופן משמעותי. לאחר ניתוח מוצלח, צפוי שיפור משמעותי בראייה ורוב המטופלים שבעי רצון מההחלטה לעבור ניתוח קטרקט.

הכנות מקדימות לפני ניתוח קטרקט

לאחר קבלת ההחלטה לעבור ניתוח קטרקט על המטופל לפנות לרופא המשפחה. רוב ניתוחי הקטרקט נעשים במטופלים החל משנות ה-60 לחייהם ויש לוודא שאין מצב בריאותי המונע מהמטופל לעבור הליך ניתוחי. רופא המשפחה יספק אישור על כך בכתב. בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המנתח המטופל יתבקש לעבור סדרת בדיקות הכוללת אחד או יותר מהבאים: בדיקת ביומטריה (הערכת אורך גלגל העין וקימורי הקרנית), צילום OCT ומיפוי קרנית.

המטופל יקבל הסבר מהרופא המנתח לגבי הטיפול שעליו ליטול לאחר הניתוח. כדאי לרכוש מראש את הטיפות כדי להיות מוכן ליום הניתוח. בנוסף, בחלק מהמקרים ימליץ הרופא המנתח על טיפול הכנה בטיפות מספר ימים לפני הניתוח ביום הניתוח יש להגיע עם מלווה שיוכל לקחת את המטופל לביתו בתום השהות בבית החולים. אין להפסיק נטילת תרופות קבועות ללא הוראה מפורשת מהרופא המנתח. לרוב אין צורך להיות בצום  ומומלץ לאכול ארוחה קלה כשעתיים לפני הניתוח.

בחירת העדשה

בדומה לעדשות משקפיים, ישנם כמה סוגי עדשות מלאכותיות המשמשות בניתוח להחלפת העדשה הטבעית:

  • עדשות מונופוקליות (Monofocal) – מאפשרות תיקון ראייה לקרוב או לרחוק. הסוג הנפוץ ביותר המושתל בניתוח קטרקט ומתאים למרבית המטופלים.
  • עדשות מולטיפוקליות (Multifocal) – עדשות רב מוקדיות המאפשרות תיקון ראייה למספר מוקדים (מרחקים). עדשות אלו מפחיתות את התלות במשקפיים.
  • עדשות טוריות (Toric) – מאפשרות לצד הטיפול בקטרקט גם תיקון "צילינדר" (אסטיגמציה של הקרנית).
  • מונוויז'ן (Monovision) – במטופלים העוברים ניתוח בשתי הענייים ניתן להחליט על כיוון עין אחת לרחוק ואת השנייה לקרוב או לטווח הביניים.

הבחירה בסוג העדשה נעשית על ידי המטופל יחד עם הרופא המומחה כחלק מההכנות לקראת הניתוח. הרופא יציג בפני המטופל את האפשרויות המתאימות עבורו בהתאם לצרכי הראייה מבנה העין ומחלות הרקע של המטופל. המטופל יקבל הסבר מפורט אודות היתרונות והחסרונות של כל עדשה, איכות הראייה הצפויה לאחר הניתוח, תלות במשקפיים לאומת צמצום הצורך במשקפיים מרובות, מצבים מיוחדים הדורשים התייחסות עתידית (במונוויז'ן למשל) ופרטים נוספים. לאחר דיון משותף, תתקבל החלטה לגבי סוג העדשה שתושתל בניתוח. חלק מהעדשות כרוכות בעלות נוספת ואינן מכוסות במלואן ע"י קופות החולים או חברת הביטוח.

הרדמה וצום

במרבית המקרים, ניתוח קטרקט אינו דורש הרדמה מלאה ולכן אין צורך להיות בצום ביום הניתוח. ההרדמה הנהוגה בניתוחי קטרקט היא מקומית. כחצי שעה לפני הכניסה לחדר הניתוח המטופל יקבל טיפות להרחבת אישונים וטיפות הרדמה. מכיוון שההליך נעשה שלא בהרדמה מלאה או טשטוש המטופל נשאר ער ומודע למתרחש בזמן הניתוח. מי שחושש לעבור הליך ניתוחי בעין בערות מלאה יוכל להיעזר בתרופת הרגעה קלה, יש להתייעץ על כך עם הרופא המנתח.

* האמור במאמר לא נועד להחליף את הנחיות הרופא המטפל אלא לתת מידע כללי לגבי הליכים רפואיים. אין בכתוב תיאור כולל של סיכונים וסיבוכים של הליכים רפואיים ועל המטופל להתייעץ עם הרופא ולקבל ממנו את כל המידע באופן מסודר.
הדבר נכון גם למטופליו של ד"ר רוזנפלד.

Picture of ד"ר אליק רוזנפלד
ד"ר אליק רוזנפלד

רופא עיניים, מומחה רשתית וקטרקט, מנתח רשתית ומנתח קטרקט

ד"ר אליק רוזנפלד מומחה רשתית וקטרקט
ד"ר אליק רוזנפלד
מומחה לרפואת עיניים

מאמרים נוספים: