מחלת עין סוכרתית – רטינופתיה סוכרתית – Diabetic Retinopathy

רטינופתיה סוכרתית היא מחלת רשתית הנגרמת כסיבוך של מחלת הסוכרת. רמות גבוהות של סוכר בדם גורמות לפגיעה בכלי הדם המזינים את הרשתית וכתוצאה מכך המטופלים עלולים לסבול ממגוון סיבוכים שהשכיח בהם הינו הצטברות של נוזלים במרכז הרשתית – בצקת מקולרית סוכרתית. מחלה מתקדמת יכולה להביא להיווצרות של כלי דם לא תקינים הנוטים לדמם ולדלוף, לדימום בחלל העין, פגיעה במבנים חיוניים בתוך העין כולל הרשתית ובמצבים חמורים עד לכדי עיוורון. למעשה, רטינופתיה סוכרתית היא הגורם העיקרי לעיוורון באנשים בגיל העבודה בעולם המערבי. מהם התסמינים של מחלת עין סוכרתית? כיצד מבחנים וכיצד מטפלים?

סוגי רטינופתיה סוכרתית

לרטינופתיה סוכרתית שני שלבים:

• רטינופתיה לא שגשוגית – השלב הראשוני של המחלה שבו קיימת פגיעה בכלי הדם המזינים את הרשתית אך אין עדיין צמיחה של כלי דם חדשים שאינם תקינים.
  • רטינופתיה שגשוגית – השלב המתקדם של המחלה בו מתפתחים כלי דם לא תקינים, אלו עשויים לגרום לדימום תוך עיני ומגוון סיבוכים הפוגעים באיכות הראייה ובמצבים מתקדמים בהם לא הושגה שליטה על המחלה אף להביא בסופו של דבר לעיוורון.

מהם התסמינים של רטינופתיה סוכרתית?

בשלביה המוקדמים של המחלה המטופלים לרוב לא סובלים מתסמינים, והמחלה אינה גורמת לכאב או הפרעה בראייה. לכן על כל מי שסובל ממחלת הסוכרת להיות במעקב קבוע של מומחה ברפואת עיניים. בשלבים המתקדמים של רטינופתיה סוכרתית יכולים להופיע תסמינים כגון:

תסמינים אלו משותפים למספר הפרעות בראייה. אם אחד או יותר מהם מופיעים יש להגיע לבדיקת רופא עיניים ללא דיחוי.

מהם הסיכונים של רטינופתיה סוכרתית?

חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפגיעה משמעותית בראייה בשל התפתחותה של רטינופתיה סוכרתית. רוב הסיבוכים מתרחשים בשל פגיעה בכלי הדם ברשתית והתפתחות של בצקת מקולרית. כאמור, במחלה מתקדמת, צמיחה של כלי דם שאינם תקינים מהרשתית גורמים לנזקים כגון:

כיצד מאבחנים מחלת עין סוכרתית?

כחלק מהמעקב השגרתי, חולי סוכרת נדרשים לעבור בדיקה של קרקעית העין אחת לשנה כדי לבחון שינויים במבנה כלי הדם בעין. הבדיקה נעשית על ידי מומחה ברפואת עיניים לאחר הרחבת אישונים והיא אינה פולשנית. בהתאם לשיקול לדעתו המקצועי של הרופא הוא עשוי להפנות את המטופל לבדיקת נוספות כגון:

• Optical Coherence TomographyOCT-  סריקה של רשתית העין המאפשרת אבחון מוקדם של סיבוכים הקשורים למחלת עין סוכרתית. הבדיקה אינה פולשנית ואינה עושה שימוש בקרינה מסוכנת.

• אנגיוגרפיה (Fluroscein Angiography) – בדיקה המאפשרת לבחון את אספקת הדם וזרימת הדם בכלי הדם ברשתית ולאבחן היווצרותם של כלי דם חדשים.

• Optical Coherence Tomography AngiographyOCTA– בדיקה חדשנית המאפשרת להעריך את כלי הדם ברשתית ולזהות כלי דם לא תקינים ללא הזרקת חומר ניגוד.

• אולטרסאונד של גלגל העין – מבוצעת כאשר ישנו דימום מכלי דם אל תוך חלל העין, גלי הקול ממכשיר האולטרסאונד חודרים דרך הדימום ומאפשרים לבחון את הרשתית ולוודא שלא התפתחה היפרדות רשתית.

כיצד מטפלים ברטינופתיה סוכרתית?

הטיפול במחלת עין סוכרתית תלוי בהתקדמות המחלה והסיבוכים המאפיינים אותה. בהופעת סיבוכים אלה, לרשותו של מומחה ברפואת עיניים מספר טיפולים אפשריים הכוללים:

• זריקות תוך עיניות
  • טיפול בלייזר
  • ניתוח ויטרקטומיה

האם חולי סוכרת עתידים לסבול מהפרעה בראייה? האם רטינופתיה סוכרתית בלתי נמנעת?

הטיפול החשוב ביותר במחלת עין סוכרתית הוא מניעה על ידי איזון רמות הסוכר בדם וניהול סיכונים נוספים כגון רמת השומן בדם ולחץ הדם. מעקב סדיר אצל מומחה לסוכרת ומומחה ברפואת עיניים מאפשרים אבחון מוקדם של השינויים הראשוניים המאפיינים רטינופתיה סוכרתית, לטפל בהם ולמנוע את הסיבוכים המאפיינים את המחלה בשלביה המתקדמים.