השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X

עצמים צפים בעין (רחפנים) – Eye Floaters

קיימים תיאורים רבים לתופעה: מרחפים, נקודות שחורות, "זבובים", רשת עכביש, צללים קטנים ועגולים, כתמים ולכלוכים המופיעים בשדה הראייה. מדובר בתופעה נפוצה למדי שעשויה להטריד או להפריע לראייה. במרבית המקרים אותם "רחפנים" אינם מלווים בהפרעות נוספות מסוכנות לראייה, הם לרוב חולפים לפחות באופן חלקי ולא מהווים פגיעה משמעותית באיכות החיים. מה גורם להופעתם של עצמים צפים בעין? האם הם יכולים להיות אינדיקציה למחלת עיניים? מה הטיפול בעצמים צפים בעין?

מהם הגורמים האפשריים להופעתם של עצמים צפים בעין?

ישנם מספר גורמים אפשריים להופעתם של מרחפים בשדה הראייה:

  • היפרדות זגוגית – Posterior vitreous Detachment – PVD – הזגוגית היא חומר דמוי ג'ל שממלא את העין. היפרדות זגוגית היא תהליך טבעי המתרחש החל מהעשור החמישי והשישי לחיים ועשוי לגרום להופעתם של הבזקי אור, מרחפים בשדה הראייה, נקודות שחורות או זבובים שנעים עם שינוי כיוון המבט. במרבית המקרים מדובר בתופעה זמנית החולפת או מתמתנת ללא התערבות תוך מספר שבועות.
  • היפרדות רשתית או קרעים ברשתית – Retinal Detachment – מצב בו הרשתית מתנתקת בנקודה אחת או יותר מדופן העין. מצב זה מתגלה לרוב באנשים בשנות ה-50 וה-60 לחייהם בעקבות שינויים תלויי גיל, אך יכול להופיע בכל גיל. בנוסף למרחפים, הסובלים מקרעים ברשתית יכולים לחוות גם הבזקי אור או טשטוש ראייה. מקרים שהתקדמו להיפרדות רשתית מאופיינים לרוב באובדן חלקי או מלא של הראייה – "מסך לבן או אפור".
  • הצטברות הפרשות וחומרים שונים על פני השטח של העין שמתגבשים ומצטופפים לכדי גושים קטנים הנראים כזבובים, כתמים או לכלוך. גורם זה מאפיין לעיתים מצבי עין יבשה.

כיצד מאבחנים את הסיבה להופעתם של "מרחפים" בשדה הראייה?

למרות שבמרבית המקרים לא מדובר במצב חירום, במידה ומופיעים עצמים צפים בעין יש להגיע לבדיקת רופא עיניים ללא דיחוי בשל החשש מקרעים ברשתית או היפרדות רשתית. האבחון של מרחפים בשדה הראייה נעשה על ידי מומחה ברפואת עיניים במשרדו באמצעות מנורת סדק לאחר הרחבת אישונים. הבדיקה אינה פולשנית ואינה כואבת. הרופא יבחן את חלל העין ויבדוק את הסיבה להופעת העצמים הצפים. במידת הצורך הרופא יבקש לבצע בדיקות נוספות כגון צילום עיניים.

מהו הטיפול בעצמים צפים בעין?

הטיפול בעצמים צפים בעין תלוי בסיבה להופעתם. כאשר הרחפנים הם תוצאה של קרע/ים ברשתית ניתן במרבית המקרים לטפל בעזרת לייזר לאיחוי הקרעים. במטופלים הסובלים מהיפרדות רשתית נדרש ניתוח דחוף. הניתוח הנפוץ הוא ניתוח ויטרקטומיה (הסרת זגוגית העין) – Vitrectomy.

האם חייבים לטפל בעצמים צפים בעין?

מרבית האנשים שסובלים מרחפנים בעין לא יזדקקו לטיפול מכיוון שלא מדובר במחלה אלא תופעת לוואי של תהליכים תלויי גיל בזגוגית העין. הרחפנים יכולים להטריד או להפריע בשדה הראייה אך בדרך כלל אין הצדקה לביצוע טיפול כלשהו להסרתם. כמו כן, עם הזמן, הרחפנים יכולים לזוז למיקום אחר ולפנות את שדה הראייה. במקרים רבים, מרכז הראייה במוח מתרגל לקיומם ולמעשה מתעלם מהם. כך שגם אם הם עדיין נמצאים בחלל הזגוגית המטופל לא מודע אליהם והם אינם מפריעים לתפקוד היומיומי. כאשר הרחפנים הם תוצאה של קרע ברשתית וודאי שאם מדובר על היפרדות רשתית נדרש טיפול.

* האמור במאמר לא נועד להחליף את הנחיות הרופא המטפל אלא לתת מידע כללי לגבי הליכים רפואיים. אין בכתוב תיאור כולל של סיכונים וסיבוכים של הליכים רפואיים ועל המטופל להתייעץ עם הרופא ולקבל ממנו את כל המידע באופן מסודר.
הדבר נכון גם למטופליו של ד"ר רוזנפלד.

Picture of ד"ר אליק רוזנפלד
ד"ר אליק רוזנפלד

רופא עיניים, מומחה רשתית וקטרקט, מנתח רשתית ומנתח קטרקט

ד"ר אליק רוזנפלד מומחה רשתית וקטרקט
ד"ר אליק רוזנפלד
מומחה לרפואת עיניים

מאמרים נוספים: