השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X

מעקב והחלמה לאחר ניתוח היפרדות רשתית

היפרדות רשתית (Retinal Detachment) היא מצב רפואי חמור המסכן את הראייה. היפרדות רשתית מתרחשת כאשר הרשתית מתנתקת מהדופן האחורית של העין. מצב זה עלול לגרום לאובדן ראייה חמור ואף לעיוורון אם אינו מטופל בזמן. הסימפטומים כוללים הבזקי אור פתאומיים, ראיית "זבובים" או כתמים שחורים וירידה באיכות הראייה. כיצד מאבחנים היפרדות רשתית? מה הוא הטיפול בהיפרדות רשתית? כמה זמן אורכת ההחלמה ומהן ההנחיות לאחר הטיפול?

כיצד מאבחנים וכיצד מטפלים בהיפרדות רשתית?

אבחון היפרדות רשתית מתבצע על ידי בדיקת עיניים מקיפה הכוללת הרחבת אישונים. לעיתים נעשה שימוש באולטרסאונד או בדיקת OCT Optical Coherence) Tomography) לאבחון מדויק יותר. הטיפול בהיפרדות רשתית הינו טיפול ניתוחי ומטרתו להחזיר את הרשתית למקומה. קיימים מספר סוגי ניתוחים, כאשר הבחירה תלויה בחומרת המצב ומיקום ההיפרדות.

ניתוח ויטרקטומיה להיפרדות רשתית

ויטרקטומיה (Vitrectomy) היא הליך כירורגי מתקדם בו מוסרת הזגוגית (הג'ל שממלא את חלל העין). הרופא מתקן את הקרעים ברשתית ומחזיר אותה למקומה. לעיתים משתמשים בגז או שמן סיליקון למילוי העין ותמיכה ברשתית עד להחלמתה המלאה. במרבית המקרים הניתוח נעשה תחת הרדמה מקומית או טשטוש ונמשך בין שעה לשעתיים.

ניתוח חיגור להיפרדות רשתית

בניתוח חיגור (Scleral Buckling) מוצמדת רצועת סיליקון מסביב לעין כדי לדחוף את דופן העין פנימה לכיוון הרשתית. פעולה זו מסייעת לסגירת הקרעים ברשתית ולהצמדתה. ניתוח חיגור מתבצע לרוב תחת הרדמה מלאה ונמשך כשעה וחצי.

הזרקת גז

הזרקת גז ( (Pneumatic Retinopexy (PRמתאימה בעיקר למקרים של היפרדות רשתית עם קרעים בחלקה העליון של הרשתית ומבוצעת לרוב בהרדמה מקומית. קיימות שתי גישות לביצוע ההליך:

  • הקפאה (קריותרפיה) – המנתח מבצע טיפול בהקפאה בדופן העין באזור שגרם להיפרדות הרשתית. לאחר מכן, מוזרק גז לחלל הזגוגית, אשר מתרחב במשך מספר ימים. הרופא מנחה את המטופל כיצד למקם את ראשו כדי שהגז ידחוף את אזור הקרע לדופן העין. בועת הגז מונעת כניסת נוזל חדש מתחת לרשתית בזמן שנוצרת צלקת שסוגרת את החור ברשתית. הנוזל הקיים נספג במהלך תקופת ההחלמה.
  • הליך דו שלבי – בשלב הראשון מוזרק גז לעין והמטופל משוחרר לביתו. במהלך תקופת ההחלמה, משלימים את הטיפול באמצעות מכשיר לייזר. אף על פי ששיטה זו מתאימה רק למטופלים מסוימים, יתרונה הוא בהיותה ההתערבות הפחות פולשנית מבין שלוש האפשרויות.

הנחיות לאחר ניתוח לתיקון היפרדות רשתית

לאחר הניתוח, חשוב לעקוב אחר הנחיות הרופא המנתח:

  • שמירה על תנוחת ראש לפי הנחיות הרופא, בעיקר אם הוחדר גז לעין.
  • הימנעות מפעילות גופנית מאומצת.
  • שימוש בטיפות עיניים כפי שנרשם.
  • הגעה לביקורות כפי שקבע המנתח.

גז בעין לאחר ניתוח היפרדות רשתית

במקרים רבים של ניתוח ויטרקטומיה להיפרדות רשתית, מוחדר גז לעין בסוף ההליך. הגז יוצר בועה שלוחצת על הרשתית ומסייעת בהצמדתה למקומה, תוך תמיכה בתהליך הריפוי.

תפקידי הגז הם:

  • יצירת לחץ מכני – הבועה מפעילה לחץ על הרשתית, מסייעת בהצמדתה לדופן העין ומונעת היווצרות נוזלים תחתיה.
  • חסימת זרימת נוזלים – הגז מונע חדירת נוזלים לחלל התת רשתי.
  • תמיכה בריפוי – הבועה מספקת תמיכה לרשתית בזמן שהיא מתאחה עם שכבת האפיתל הפיגמנטי (RPE – Retinal Pigment Epithelium).

הוראות למטופלים לאחר החדרת גז בניתוח לתיקון היפרדות רשתית

  • תנוחת ראש – חשוב להקפיד על תנוחת הראש המומלצת על ידי הרופא. לרוב, נדרשת שמירה על התנוחה למשך כל שעות היום עם הפסקות קצרות בכל שעה, במשך שבוע ימיםוזאת כדי שהבועה תלחץ על האזור הנכון ברשתית.
  • הימנעות מטיסות – אין לטוס במטוס כל עוד הגז נמצא בעין. שינויי הלחץ עלולים לגרום להתפשטות הגז ולנזק חמור לעין.
  • הימנעות מגבהים – יש להימנע מעלייה לגבהים של מעל 700 מטרים.
  • דיווח לרופאים אחרים – יש ליידע כל רופא או רופא שיניים על נוכחות הגז בעין, במיוחד לפני הרדמה כללית.
  • הימנעות מפעילות גופנית – יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת או הרמת משאות כבדים למשך הזמן שהומלץ על ידי הרופא.

הראייה דרך בועת הגז הינה לרוב מעוותת ומטושטשת. זהו מצב זמני שמשתפר ככל שהגז נספג. הגז נספג באופן טבעי ומתפנה מהעיין תוך 2-8 שבועות, תלוי בסוג הגז ובכמותו. ככל שהגז נספג, המטופל יבחין בשיפור באיכות הראייה. חשוב לציין כי השימוש בגז אינו מתאים לכל מקרה של היפרדות רשתית, וכי הרופא המנתח יחליט על הטיפול המיטבי בהתאם למצב הספציפי של כל מטופל.

כמה זמן אורכת ההחלמה?

תהליך ההחלמה מניתוח היפרדות רשתית משתנה מאדם לאדם. בדרך כלל, ההחלמה הראשונית אורכת כ-2-4 שבועות, אך שיפור בראייה עשוי להימשך מספר חודשים. חשוב להיות סבלניים ולעקוב אחר הנחיות הרופא.

מה היא הפרוגנוזה למי שעבר ניתוח לתיקון היפרדות רשתית?

הפרוגנוזה לאחר ניתוח היפרדות רשתית תלויה במספר גורמים, כולל מהירות האבחון והטיפול, מיקום וחומרת ההיפרדות וסוג הניתוח שבוצע. ברוב המקרים, הניתוח מצליח להביא לשיפור משמעותי בראייה, אך לא תמיד ניתן להשיב את איכות הראייה למצבה טרם ההיפרדות. חשוב לזכור כי מי שחווה היפרדות רשתית בעין אחת נמצא בסיכון לחוות זאת גם בעין השנייה. הודות לטכניקות ניתוחיות מתקדמות וטיפול מקצועי, רוב המטופלים יכולים לצפות להחלמה טובה ולשימור ראייתם. ההקפדה על הנחיות הרופא והמעקב הרפואי לאחר הניתוח הם מפתח להצלחת הטיפול ולשמירה על בריאות העיניים לטווח הארוך.

* האמור במאמר לא נועד להחליף את הנחיות הרופא המטפל אלא לתת מידע כללי לגבי הליכים רפואיים. אין בכתוב תיאור כולל של סיכונים וסיבוכים של הליכים רפואיים ועל המטופל להתייעץ עם הרופא ולקבל ממנו את כל המידע באופן מסודר.
הדבר נכון גם למטופליו של ד"ר רוזנפלד.

Picture of ד"ר אליק רוזנפלד
ד"ר אליק רוזנפלד

רופא עיניים, מומחה רשתית וקטרקט, מנתח רשתית ומנתח קטרקט

ד"ר אליק רוזנפלד מומחה רשתית וקטרקט
ד"ר אליק רוזנפלד
מומחה לרפואת עיניים

מאמרים נוספים: